Lifestyle

Zadbaj o odpowiedni sen

Ile razy zdarzało się budzić w środku nocy? Ile razy księżyc nie dawał Ci zasnąć? Ile razy zaspałeś/aś do pracy z powodu nocnych koszmarów, bezsenności? Sen jest podstawą naszego funkcjonowania i samopoczucia. Długość jego trwania stereotypowo wynosi około 8 godzin, jednak jest to kwestia indywidualna każdego człowieka. Zaburzenia podczas snu mogą być spowodowane reakcjami na stres, nadmiarem informacji, które przyswajamy każdego dnia, a także dieta. Często zdarza się, iż bezsenność spowodowana jest małą aktywnością fizyczną. Niekiedy jednak senny dzień w pracy paradoksalnie nie przynosi spokojnego snu w nocy. Co ciekawe, bezsenność przyczynia się do obniżenia odporności, problemów z układem pokarmowych, a także migreny. Człowiek niewypoczęty to człowiek niewydajny, mniej skupiony i rozdrażniony. Zdarza się, iż bezsenność niesie konsekwencje w postaci wypadków w pracy lub kolizji drogowych. Trudności z wypoczynkiem mogą być osoby pracujące na trzy zmiany, w tym nocne. Długotrwałe zmęczenie może prowadzić do depresji.

Da się jednak zapobiec bezsenności. Warto wdrożyć w życie pewne zasady, które nam w tym pomogą:

– wietrzenie sypialni przed pójściem spać – odpowiednia temperatura i ilość tlenu w ciągu nocy jest kluczowym aspektem. Często zdarza się, iż latem trudno o przespaną noc- jest wówczas za gorąco. Warto zastanowić się, czy wygodniej jest spać pod kołdrą czy może pod samą poszwą lub kocem.

– ograniczanie posiłków na 3 godziny przed położeniem się do łóżka- kolacja powinna być lekkostrawna, zjedzona w odpowiednim odstępie od snu.

– wprowadzenie rutyny i regularnego trybu życia – warto ustalić rytm dnia i wstawać codziennie o tej samej porze niezależnie od pracy i obowiązków.

– łóżko jest miejscem do spania, nie oglądania filmów i jedzenia czy czytania – wyrobienie nawyku unikania łóżka w ciągu dnia wywoła reakcję w mózgu kojarzącą je tylko ze snem.

– zasłoń rolety, wyłącz urządzenia elektryczne z gniazdek – każda dioda, światełko lub prześwitująca zasłona może przeszkodzić w wyciszeniu organizmu.

– wyeliminuj źródła dźwięku – jeśli posiadasz zegarek, warto wyjąć z niego baterie. W przypadku innych hałasu warto zainwestować w zatyczki do uszu.

– postaraj się zrelaksować przed snem- weź ciepłą kąpiel z olejkami eterycznymi, poproś partnera/partnerkę o masaż.

– zamknij oczy i wyobraź sobie rozluźnienie każdej części ciała z osobna rozpoczynając od palców stóp i kończąc na głowie. Pamiętaj o równomiernym oddechu i skupieniu się tylko na rozluźnianiu ciała.

– w przypadku długotrwałej bezsenności skonsultuj się z lekarzem, ponieważ brak snu może sygnalizować poważne problemy zdrowotne.