Lifestyle

Co to jest dieta ketogeniczna?

Nie trzymając czytelników w niepewności: dieta ketogeniczna ma na celu zmianę procesu odbywającego się w organizmie. Chodzi o zmianę generowania energii z węglowodanów na spalanie tłuszczów. Dlatego też głównym założeniem tej diety jest ograniczenie węglowodanów do minimum lub całkowite jego wyeliminowanie z codziennego jadłospisu. Głównym elementem dań staje się białko oraz tłuszcze, gdzie te drugie odgrywają główną rolę. Przyjmuje się, że na diecie ketogenicznej powinniśmy jeść co najmniej 70% produktów zawierających tłuszcze.

Nasz organizm traktuje glukozę jako „paliwo”. Dostarczamy ją do układu pokarmowego wraz z węglowodanami. W odpowiednich ilościach glukoza jest dobra, jednak w nadmiarze prowadzi do cukrzycy, otyłości i uzależnienia od cukru. Dieta ketogeniczna to swego rodzaju „odwyk” od glukozy, stąd też nazwa diety – ketoza to zjawisko zachodzące w metabolizmie, które zwiększa stężenie ciał ketonowych. Oznacza to, że zaczynamy pobierać energię z tłuszczów za pomocą nadmienionych ciał, co skutkuje spalaniem. Tak właśnie odbywa się proces odchudzania dzięki diecie niskowęglowodanowej.  Co ciekawe, unikanie węglowodanów w jadłospisie dało również wspaniały efekt leczniczy u osób z epilepsją. Dodatkowo pozytywne rezultaty doprowadzania do ketozy są widoczne u osób z Zespołem Parkinsona oraz Alzcheimera.

Niższa waga jest tylko jedną z zalet diety. Osoby, które wdrożyły ją w życie cieszą się wyrównanym ciśnieniem krwi oraz zrównoważonym poziomem insuliny, która odpowiada za transport glukozy w organizmie. Dostępne powszechnie są informacje, iż dzięki zmianie nawyków żywieniowych ludzie są bardziej efektywni i nie odczuwają zmęczenia tak często, jak wcześniej. Należy jednak pamiętać, iż istotne dla naszego zdrowia jest skonsultowanie pomysłu przejścia na „keto” ze specjalistą- dietetykiem. Zdarza się, że dieta niskowęglowodanowa powoduje zaparcia oraz osłabienie spowodowane odcięciem od węglowodanów.

Podstawowym elementem diety ketogennej jest mięso pod każdą postacią- gotowane, grillowane, czy nawet smażone (na oliwie) będzie dobrym rozwiązaniem. Ryby i owoce morza również znajdują się na talerzach ludzi na diecie. Z uwagi na konieczność dostarczania białek wiele osób je jajka. Należy jednak pamiętać, by nie były ugotowane na twardo. Wskazany jest także nabiał. Ponieważ nie samym mięsem i nabiałem żyje człowiek, warzywa również są częścią jadłospisu. Tu króluje brukselka, kapusta oraz awokado. Unikać należy natomiast słodkich owoców, kasz, makaronów, ziemniaków, pieczywa i ryżu. Na „zakazanej liście” są także słodycze i alkohol.